У місті Славутич Вишгородського району Київської області діє Соціально-психологічний центр м. Славутич, який здійснює соціально-психологічну, правову, інформаційну підтримку ветеранів війни на загальнодержавному рівні.

Зокрема, при центрі діє служба психологічної та правової допомоги «Телефон довіри» для ветеранівв АТО / ООС та членів їх родин. Мета діяльності служби – розширення доступу до психологічних послуг і правової підтримки ветеранів та їх близьких перед усім із сільської місцевості.

На Телефоні довіри чергують кваліфіковані фахівці-психологи та юрист, які надають підтримку у подоланні особистих та сімейних психологічних і правових проблем.

Що таке Телефон довіри і навіщо туди дзвонити?

Телефон довіри – один з видів соціально значущих послуг. Надає можливість анонімної телефонної бесіди з кваліфікованим консультантом У ході розмови абоненту може надаватися інформація і психологічна підтримка, а також абонент може передавати відомості консультанту. Телефон довіри часто використовується дляконсультування по складним, суперечливим темам, обговорення яких в особистій бесіді могло б бути скрутним: міжособистісні і сексуальні відносини, вживання психотропних речовин, тяжкі життєві обставини тощо.

Конфіденційність для клієнта

Співробітники служби не мають права розголошувати будь-яку особисту інформацію, яку повідомляє їм абонент. Зазвичай на них існує стандартна реєстрація дзвінків і збір загальних даних (стать, вік клієнтів і так далі). Консультант може обговорити дзвінок з іншим співробітником тієї ж служби, але поза стінами організації це заборонено.

Анонімність для консультанта

На Телефонах довіри співробітники не можуть нічого повідомляти про себе – ні часу чергувань, ні адреси, де знаходиться телефон, ні справжнього імені. Консультант на телефоні довіри – абстрактна фігура, він не має права згадувати про свій особистий досвід. Це гарантує безпеку консультанту і дозволяє сконцентруватися на проблемах людини, що дзвонить. Для нього консультант стає просто дзеркалом, яке дозволяє побачити вихід із кризової ситуації.

Можливість виговоритися

Головне, що повинні вміти консультанти на Телефоні довіри – це слухати і допомагати говорити. Якщо завгодно – це «професійні слухачі». Насправді мистецтво слухати не таке просте, як може здатися. Нам рідко випадає нагода розповісти про свої проблеми, коли нас не перебивають, не прагнуть поставити «діагноз», допомагають сформулювати думки і дають зрозуміти, що не засуджують і повністю приймають нас такими, які ми є.

Допомога в пошуку рішення

Кожен, хто переживав стан психологічної кризи, знає, що в цей момент виникає відчуття «повної безнадії», складно прийняти рішення і діяти. Завдання консультанта – прояснити проблему людини і обговорити, як можна вчинити. Консультант не повинен вчити, «як треба жити»: він може допомогти знайти максимум рішень, обговорити плюси і мінуси різних дій.

Координати інших служб

Телефон довіри – це так звана «первинна служба». Людина, яка подзвонила на Телефон довіри, може отримати там інформацію про інші місця, де їй готові надати допомогу: у консультантів Телефонів довіри є бази даних по медичним, соціальним і психологічним службам.

Чого не можна отримати по телефону

У Телефонів довіри є свої обмеження, як у будь-якої послуги. На жаль, через міфи про цю службу люди часто чекають від них саме того, що надати по телефону просто неможливо, зокрема:

Корисні поради

Одне з головних правил будь-якого Телефону довіри: «Не можна давати поради». Консультант може слухати, може поділитися знаннями, але він не може і не має права сказати «що ж з усім цим робити». По-перше, така порада гарантовано буде неадекватною: сама людина все одно краще розбирається в своїй ситуації, ніж хтось сторонній. По-друге, порада – це перекладання відповідальності за прийняття рішень. Людина сама відповідає за свої дії, у консультанта немає права «грати в Бога» і вирішувати, що для когось краще.

Психотерапія і діагнози

Консультації психотерапевта – це складний і тривалий процес. Одна розмова по телефону в принципі не може мати такого ж ефекту і не замінить очне звернення до психолога. Втім, можна обговорити по телефону, чи варто взагалі звертатися за психотерапією, і як це можна зробити. По телефону неможливо поставити діагноз і провести довготривалу психотерапію.

Психологи давно помітили одну особливість. Якщо людина приходить або хоча б просто записується на консультацію, їй стає набагато краще. Іноді самого факту звернення за допомогою буває достатньо, щоб почати діяти і вирішувати проблему. Адже перший крок – найважчий, і Телефони довіри в чому його полегшують.